Tweede leerarrangement ten einde

Herontwerp

Producten

Curriculumanalyse & feedback
Doelbepaling
Conceptmap
Pitch (30 MB)
– Product: Format docenten & opdrachtenkaart voor de leerling

Reflectie

Wat is veranderd sinds het begin van LA2?
In het begin van LA2 beschreef ik mezelf als doener – niks mis mee, dat is mijn kracht – maar in LA2 heb geleerd vanuit een noodzaak te ontwerpen. Bijvoorbeeld een verschil tussen beoogd en gerealiseerd element van het curriculum. De curriculumanalyse heeft deuren voor mij geopend, en ik kan me nu beter verplaatsen in verschillende perspectieven. Feedback van Adriaan op de curriculumanalyse bevat de suggestie te kijken naar ontwikkelingsgericht leren: “Feedforward: probeer in je ontwerpproces eens te kijken naar concepten m.b.t. ontwikkelingsgericht toetsen.” Op dat moment had ik hier helemaal geen behoefte aan, die richting ging mijn herontwerp niet op, maar mijn visie op onderwijs nu wél.
Andere zinvolle feedback was op mijn pitch: De doelbepaling van mijn herontwerp heeft de afgelopen week pas vorm gekregen. Door te zoeken op de juiste plekken leerde ik elementen uit componenten kennen. Ik realiseerde me nog meer toen ik de conceptmap nog een laatste keer update: “eigenaarschap” en “betekenisvolle opdracht” is nu duizendmaal beter geconceptualiseerd.

Tussen-opdrachten: Differentiëren in 3D.
Deze moet ik noemen. Dit is een instructional design model, waarbij op alle drie de manieren gedifferentieerd wordt door deze over drie assen te indiceren en iedere waarde op een as bepaalt in welke fase van de les de leerling op welk instructieniveau ingedeeld wordt. Het groepje van Mascha, Mijke, Annelieke en Lieke een completeer model van de reader gemaakt, we hebben afgesproken dat onze 3D indicatie geïntegreerd kan worden, hierdoor heeft het model geen of/of/of benadering meer, maar is echt een heel sterk instructional design model.

Het leukste: bezoek aan de Nederlandse School.
Dit concept gaat nog veel besproken worden in onderwijsland en deze visionaire aanpak zal de toon gaan zetten voor het professionaliseren van expertleraren, als concurrent van de statische manier waarop de MLI expertleraren creëert.

Het meest opmerkelijke: Expert Pedro de Bruyckere bij de pitch
Lilian had een collega die veel met 21st century skills werkte, maar ik dacht dat ik misschien wel een echte expert uit kon nodigen. Ik had niet verwacht dat Pedro ja zou zeggen, ik had me voorbereid op plan B of plan C binnen mijn netwerk. Echt heel cool dat iemand zoals Pedro tijd vrij wilde maken om belangeloos van Gent naar Eindhoven te reizen, om 60 minuten later al weer te vertrekken.

Just in time?
Terugkijkend op LA2… bloggen werkt voor mij, korte berichten wanneer ik iets tegen kom en reflectiemomenten. Ik blog ook over LA5 en zal dit zeker blijven doen. Ik hoop dat ik meer tijd krijg om over iets anders te bloggen dan de MLI, want de verhouding eigen blog:mli is 1:5. Dit tweede leerarrangement: “Uitdagend onderwijs” was een erg leuk leerarrangement. Zo… nu ga ik mijn blog exporteren. Gegroet!

| Leraar natuurkunde | vmbo-TL | 2College Jozefmavo |

3 Comments

  1. Daniëlle

    Leuk Rob, ik reageer net bij medestudente Ester, die blogde over LA5 , dat ik hoopte dat ze ook blijft bloggen. Het zou mooi zijn als jij dat ook blijft doen. Je opsomming vind ik een leuk idee, had ik wel willen bedenken haha.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *