Peerfeedback

In het schooljaar 2015/2016 heb ik op 2College Jozefmavo een evaluatieonderzoek uitgevoerd naar het geven van peerfeedback.

Dit onderzoek is gericht op het evalueren van de invloed van het geven en/of krijgen van peerfeedback op het ervaren kwaliteitsbegrip van vmbo­-TL-­leerlingen ten aanzien van hun sectorwerkstuk. Het doel van dit onderzoek is om een beeld te vormen van de invloed van peerfeedback op het ervaren kwaliteitsbegrip van vmbo­-TL-leerlingen.

Peerfeedback
[Klik hier voor de volledige rapportage]

Samenvatting

De kwaliteit van peerfeedback bepaalt de effectiviteit. Hoe hoger het onderwijsniveau en de leeftijd van de feedbackgever, des te beter is de kwaliteit en daarmee de effectiviteit van de peerfeedback. Literatuur suggereert dat het geven van peerfeedback een groter leerrendement geeft dan het krijgen van peerfeedback. Het doel van dit onderzoek is om een beeld te vormen van de invloed van peerfeedback op het ervaren kwaliteitsbegrip van vmbo-tl-leerlingen. Hiervoor is een quasi-experimenteel kwantitatief evaluatieonderzoek uitgevoerd. Het onderzoek omvat vijf klassen (n = 136) uit het vierde leerjaar van het vmbo-tl: twee klassen gaven & kregen peerfeedback, twee klassen kregen alleen peerfeedback en één klas fungeerde als de controlegroep. Dit onderzoek bevestigt dat het krijgen van peerfeedback niet bijdraagt aan de ontwikkeling van ervaren kwaliteitsbegrip en dat het geven & krijgen van peerfeedback sterk bijdraagt aan de ontwikkeling van ervaren kwaliteitsbegrip (d = 0.94).

Links

[Wetenschappelijke poster ORD] [Beschrijving in 1000 woorden] [Volledige rapportage]