Onderwijsontwikkeling

Leerarrangement 2

Na het afronden van het eerste leerarrangement over leertheoriën en het kort aantikken van ons praktijkonderzoek, starten we maandag met leerarrangement 2: Uitdagend Ontwerpen
Het eerste leerarrangement bestond uit veel lezen en een literatuurstudie in de vorm van een paper. Schrijven kostte me veel moeite, uiteindelijk bleek dat het zwoegen wel vruchten heeft afgeworpen, maar dat ik toch een aantal dingen moet verbeteren. Daarom ben ik blij dat we nu beginnen met Uitdagend Ontwerpen van onderwijs; meer mijn comfortzone.

Als voorbereiding voor leerarrangement 2 is ons gevraagd een blog aan te maken. Dat scheelt. Maandag beginnen we met een terugblik op de onderwijsontwikkelingen die we zelf toepassen in onze praktijk.

Tijdlijn van onderwijsontwikkeling Rob

Tijdlijn van onderwijsontwikkeling Rob

SMIHO

Social Media in het Onderwijs: in 2010 was ik privé al actief op Twitter en mij viel op dat veel mentorleerlingen ook actief waren op Twitter, in plaats van Facebook. Ik heb een account aangemaakt waarop ik nuttige informatie begon te delen. Dit was een experiment, ik had leerlingen niet verteld dat ik een account had. Uiteindelijk vond één leerling mij en binnen korte tijd had ik 26 volgers. Ik gebruikte social media vooral voor informatie en leuke dingetjes over natuurkunde, zoals verdieping. Mijn volgers bleven groeien en waren steeds vaker andere leraren. Hier kwam zo’n scheef groei, dat ik twee accounts aangemaakt heb: een voor leerlingen in voor mijn persoonlijk leernetwerk.
De huidige leerlingpopulatie heeft veel minder vaak Twitter. Ik bereik veel meer leerlingen via Instagram. Vandaar de verschuiving. Instagram gebruik ik informeler dan Twitter. Leerlingen missen niks als ze me niet volgen, maar de dingen die ik deel gaan vaak buiten het curriculum om.

Flipping the Classroom

Flipping the Classroom is tegenwoordig een bekende werkvorm. Het is een stuiptrekking van traditioneel onderwijs. De rol van de leraar is nog hetzelfde. Ik geef instructie en daarna begeleid ik leerlingen. Het voordeel om instructie voor de les te geven, is dat leerlingen in de les niet meer passief consumeren maar actief met elkaar bezig zijn onder begeleiding van mij. Ik heb hierdoor meer tijd voor leerlingen.
Het afgelopen halfjaar heb ik geen tijd gehad om nieuw video’s te maken, de afgelopen weken heb ik er een paar opgenomen maar die zijn nog niet allemaal afgemonteerd.
Mijn video’s kun je zien op mijn kanaal: Alles is Natuurkunde [EDU]

Edmodo

N@tschool! is een gedrocht, veel klikken, veel zoeken, weinig feedback. Bovendien was er geen optie waarmee ik snel kon zien van mijn leerlingen hun huiswerk maakten (de video’s keken). Ik ben over gestapt naar een ander soort Elektronische LeerOmgeving: Edmodo. Dit is een sociaal leerplatform dat werkt met een tijdlijn. Het lijkt veel op Facebook en doordat er hier wél is nagedacht over interaction design (in tegenstelling tot N@tschool!), werkt dit meteen voor leerlingen. Daarnaast werkt Edmodo super met Google Drive. Leerlingen werken samen in een bestand, kunnen hier tegelijk in werken, hoeven niet op te slaan en wanneer één leerling ziek is, kan iedereen toch bij de bestanden.
Meer lezen over Edmodo…

Project Optica

In 2013 ging dit alleen over Google Glass, nu gaat dit project over Google Cardboard, Google Glass, Oculus Rift en Microsoft Hololens. Ik heb het boek en proefwerk verwisseld voor een project waar leerlingen veel autonomie krijgen voor de manier van informatie verzamelen en hoe ze bewijzen dat ze de kerndoelen beheersen. De ontwerpprincipes zijn enigszins gebaseerd op makereducation, ik stuur ook zoveel mogelijk op iets maken als bewijs.

Gamification

Na een presentatie van Willem-Jan Renger heb ik deze principes gebruikt voor het ontwerp van een lessenreeks voor klas 4 die twee hoofdstukken besloeg: 1. Show me the way. Niet alleen de einddoelen, maar hoe kom je bij de eind doelen? Alle stappen alle tussendoelen hebben eigen opdrachten en een korte instructievideo, hierdoor kunnen leerlingen hun eigen pad kiezen om bij de einddoelen te komen. 2. Feedback on state. Heel veel feedback tussendoor. 3. Celebrate victory. Leerlingen kleuren zelf iedere stap en krijgen sticktertjes van mij hoe goed ze het gedaan hebben (0-3 stickers). 4. Let them try. Leerlingen mogen stappen overdoen om meer stickers te krijgen.
Daarnaast zitten er meerdere beloningen in zoals een ranking wie de meeste stickers scoort. Er is een onnodige stap die erg moeilijk is (differentiëren onder een grafiek, onbekend voor VMBO-4). De motivatie is echt super. Er wordt gewerkt. Leerlingen halen einddoelen veel sneller. En vooral gewoon leuk.

Doel voor leerarrangement 2

Ik weet nog niet wat ik ga doen, maar zou het heel leuk vinden om écht maker education neer te zetten. Al bij meerdere onderwerpen pas ik dit toe, maar hoe kan ik zorgen dat alle leerlingen dit gaan doen. Concluderend, ik heb heel veel zin in dit leerarrangement.

| Leraar natuurkunde | vmbo-TL | 2College Jozefmavo |

2 Comments

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *