ORD


Onderdeel van het onderzoek op Master Leren & Innoveren is dat je je onderzoek presenteert op een congres. Sommige studenten zijn naar EAPRIL 2016 in Luxemburg geweest. Ik was jaloers, maar in januari heb ik een proposal ingediend voor de Onderwijs Research Dagen 2016 in Rotterdam en dit werd geaccepteerd.

Achteraf ben ik blij dat ik in deze fase mijn onderzoek gepresenteerd heb, omdat mijn onderzoek afgerond was. De presentatie op de ORD was de kers op mijn LA5.


De doelgroep op de ORD is heel anders dan de mensen waarmee ik dagelijks werk. Ik vond het heel leuk om met onderwijskundige en wetenschappers over mijn onderzoek te praten omdat zij kritisch doorvragen bij mijn methode. Het leukste vond ik het hoge niveau van de inhoudelijke dialoog rondom mijn onderzoek. Eén van de mensen waarmee ik gesproken heb, is Dominique Sluijsmans. Dominique Sluijsmans is Lector Professioneel beoordelen en zij is expert duurzaam toetsen en heeft ook onderzoek gedaan naar peerfeedback. Ik kende Dominique al via Twitter (zij gaf mij de Gouden Tip voor mijn deelvragen), op de ORD hebben we elkaar echt ontmoet.
In gesprek met Dominique SluijsmansDominique Sluijsmans was niet de enige met kennis van zaken. Er waren twee andere personen, een man en een vrouw, die heel veel interesse toonden in mijn onderzoek. Erg prettig om met experts over peerfeedback te praten. De man vertelde dat hij met een special issue bezig was met als thema peerfeedback. Hij vond ook dat ik door moest gaan met mijn onderzoek, zeker omdat ik goede/kritische suggesties heb gegeven voor vervolgonderzoek. Aan het eind hebben we contact gegevens uitgewisseld en toen pas kwam ik erachter dat ik met Prof. Dr. Jan-Willem Strijbos en Dr. Marieke Thurlings heb staan praten, dit zijn namen die ik kende uit de literatuur over peerfeedback.
Dit congres heeft mij waardevolle contacten opgeleverd en dankzij Dominique Sluijsmans ben ik nu geïnterviewd over mijn onderzoek naar peerfeedback voor het boek “De Toetsrevolutie“.

Het is heel waardevol om tijdens je onderzoek een posterpresentatie te doen, vanwege de feedback die je krijgt waarmee je het onderzoek kunt bijsturen en verbeteren. Toch ben ik blij dat ik mijn onderzoek gepresenteerd heb toen ik deze afgerond had en ik raad alle MLI-studenten aan om het mooiste proposal te schrijven, zodat ze kunnen presenteren op een congres.

| Leraar natuurkunde | vmbo-TL | 2College Jozefmavo |

1 Comments

  1. Daniëlle

    Wat leuk, zowel je voorstel als je artikel presenteren heeft dus zin. Misschien moeten ze dat maar 2x invoeren bij de MLI ;-)

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *