LA5 toch een ander onderwerp

Toch maar een ander onderwerp

In de eerste weken van 2015 hebben we voor ons vijfde leerarrangement een bootcamp “onderzoek doen” gekregen. Over iets meer dan een week is mijn eerste feedbackmoment.

Ik had al een onderwerp: Formatieve evaluaties inzichtelijk maken voor mentoren en ouders. Ik gebruik exit-tickets en edmodo-quizzen die mij richting geven aan het lesgeven. Ik heb al wat toonaangevende artikelen van William & Black gelezen. Ik kon vrij weinig vinden over het inzichtelijk maken van formatieve evaluatie, het vastleggen van niet kwalificerende informatie over leren. Ik heb contact opgenomen met René Kneyber. René Kneyber is de vertaler van het boek “Cijfers geven werkt niet” van Dylan Wiliam en heeft zelf veel ervaring met formatieve evaluaties.

René Kneyber duidde mij les 1 van toetsen: Je kunt toetsen maar voor één doel gebruiken.

Gebruik je toetsen om richting te geven aan het verdere leren, dan moet je niet deze resultaten etaleren. Logisch eigenlijk. Dit verklaart waarom ik zo weinig kon vinden over het vastleggen van formatieve evaluaties in een leerlingvolgsysteem. Ik hou mijn formatieve evaluaties in edmodo en als exittickets, alleen voor de leerling en voor mij. Misschien ga ik diagnostische toetsen inzetten voor in het leerlingvolgsysteem. Maar dit is geen geschikt onderwerp voor een praktijkonderzoek.

Wat dan?

Misschien dat ik dan door ga op mijn literatuuronderzoek over talentontwikkeling. Ik zou een ontwerpgericht onderzoek kunnen doen met een focusgroep, waar ik een frame ontwerp voor talentlessen en onderzoek of docenten hiermee voldoende handvatten ervaren.
Dit zou voor mijn school heel nuttig zijn, maar ik had graag in ieder leerarrangement een ander onderwerp willen hebben en mij zo heel breed ontwikkelen.

| Leraar natuurkunde | vmbo-TL | 2College Jozefmavo |

3 Comments

  1. Adriaan Mellema

    Hoi rob,

    ik zie verschillende ideeën voor herontwerp op je blog. het idee om het “maken”terg te brengen is een mooie ingang, maar formatieve toetsing ook. Voor beide geldt dat je ook de laag “overdraagbaar naar collega’s” kunt aanboren. heb je vanuit je curriculumanalyse nog aangrijpingspunten? Dit weekend even nadenken wat je wilt, en as. maandag even sparren :)

    grtz.
    Adriaan

  2. Rob van Bakel

    Dank voor het aanbod, Adriaan. Ik heb 36 artikelen over formatieve toetsing, o.a. de artikelen waar altijd naar verwezen wordt (o.a. enkele van Black & William). Ik denk dat dat niet mijn onderwerp wordt. Voor LA2 sowieso niet, maar deze post gaat over LA5.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *