ICT trends en hypes in het onderwijs

Het nieuwe trendrapport van Kennisnet staat online. Hier worden hypes en trends op onderwijs & ICT gebied geanalyseerd en besproken.

Deze trends zijn op de hype-cycle geplaatst:

Er zijn een aantal dingen die me opvallen:
Zo staan hier concepten, toepassingen en apparaten/middelen door elkaar. Een valkuil hiervan is dat je middelen met doelen gaat vergelijken, of erger dat je middelen en doelen gaat verwarren.
Learning analytics staan nog op dezelfde plaats als afgelopen jaar, terwijl hiervan wel gedacht werd dat deze snel een plaats krijgen in het onderwijs.
3D printen in de klas is mijn inziens al een desillusie aan het worden, volgens mij is die niet meer aan het stijgen maar al hard aan het dalen. Om uiteindelijk 3D printen op het plateau of productivity te krijgen zal deze techniek veel sneller moeten worden en gebruiksvriendelijker in de zin dat het niet zo vaak fout gaat. Gelukkig is dit in het rapport uitgesplitst en zien we drie verschillende hype-cycles: ICT fundament, digitaal leerproces en onderwijs in de toekomst.
Daarnaast is er een groot onderscheid tussen Cloud Office, Cloud Computing en bijvoorbeeld het middel Chromebook. Terwijl de Chromebook juist terrein wint dankzij Cloud Office. Gek dat het middel voorloopt op zijn eigen concept.
Arduino en Raspberry Pi zijn apparaten, dit gaat over physical computing, al zeggen deze merknamen natuurlijk meer dan de term. Deze wordt op de hielen gezeten door Internet of Things. De laatste Raspberry Pi heeft geïntegreerd Wifi en de Arduino heeft een grote rol bij Internet of Things. Ik denk dat physical computing en Internet of Things over niet al te lange tijd samen gaan. Ik vind de Photon bijvoorbeeld geweldig – via wifi vanuit de cloud een arduino achtige omgeving voor physical computing in combinatie met IFTTT echt Internet of Things.

Ik vind dit rapport een leuke manier om vooruit te kijken. Vanuit mijn MLI perspectief zie ik het scenarioleren in het rapport duidelijk in terugkomen.

Lees meer op kennisnet…

| Leraar natuurkunde | vmbo-TL | 2College Jozefmavo |

1 Comments

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *