Zwemles

Mijn zoon (6 jaar) zit op zwemles. Eerst zat hij in Eindhoven op zwemles, nu bij ons in het dorp.
De zwemles bij ons in het dorp maakt gebruikt van gamification en mastery-learning
Ik vond het in het begin een beetje onzin, in Eindhoven werkten ze hier ook niet mee. Maar het werkt super voor mijn zoon. Ik realiseerde me van de week pas dat ze bij deze zwemles de (leer-)ontwerpen van gamification en mastery-learning toepassen.

Gamification

Gamification werkt goed voor mijn zoon. Hij kan zien wat hij moet kunnen om een stap verder te komen (show me the way). Wekelijks wordt op een persoonlijke website geregistreerd hoe hij het heeft gedaan (feedback on state). En hij krijgt prijsjes/beloningen iedere keer dat hij een ‘bandje’ verder mag (celebrate victory).
Gamification zorgt voor motivatie om vooruit te willen, maar in combinatie met de website ook voor inzicht wat hij al goed kan.

Mastery-Learning

Beheerst hij alle elementen goed voor die horen bij een ‘bandje’ dan mag hij door naar het volgende ‘bandje’. Er zijn meerdere niveau-groepen. Iedereen gaat op zijn eigen snelheid. Ik ben geen fan van mastery-learning. Ook voor mijn zoon zie ik nadelen van dit principe.
Je mag pas door wanneer je alle indicatoren beheerst. Dat klinkt heel goed, en zorgt niet voor de 5,5 gemiddeld instelling, maar… als hij goed kan duiken, borstcrawl en drijven, kan hij dit niet verder verbeteren, zolang hij zijn schoolslag nog niet onder de knie heeft (gamification-pricipe: let them try). Hier is iets voor te zeggen, maar als hij remediërend in zou steken op alleen die schoolslag kan hij door, maar door de niveau groepjes is maar een deel van de tijd hier voor.
Mijn grootste bezwaar tegen mastery-learning is dat het frustrerend kan zijn. Je blijft in het zelfde groepje als je iets niet goed doet, iedere week hetzelfde oefenen, herhaaldelijk falen: “het lukt me toch niet”, dit werkt de-motiverend.

Conclusie

Gamification werkt super en mastery-learning is in deze opzet noodzakelijk: Er wordt gewerkt met niveau groepjes, verder personaliseren is niet mogelijk.
Grappig dat ouders thuis de voortgang via een website gedetailleerd kunnen volgen. Veel gedetailleerder dan in Magister een 7, een 7 en een 4. Ik vraag me af of dit opgezet is omdat mondige ouders veel naar voortgang vroegen. Wanneer gaat onderwijsland om? Wanneer gebruiken we allemaal Learning Analytics? Dat is toch veel beter dan een summatieve 6?

| Leraar natuurkunde | vmbo-TL | 2College Jozefmavo |

2 Comments

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *