Terugblik: Eigenaarschap (3 vmbo)

In 3 vmbo laat ik leerlingen kennismaken met de geschiedenis van de natuurwetenschap. Wie was die naam achter de eenheid?

Deze opdracht heb ik overgenomen van mijn voorganger. Het is een praktische opdracht die nog in het programma stond, maar dan als verslag. Leerlingen vonden het fijn dat ze hier een goed punt voor konden halen, ook al was hun natuurkundig inzicht niet zo sterk. Maar leerlingen vonden het ook saai.

In het schooljaar ’13/’14 heb ik bij Nederlands een keer een debat geobserveerd van mijn mentorklas. Wauw, wat een energie. Kan ik bij natuurkunde het debat ook ergens inzetten?

De beste natuurkundige wetenschapper

Dat was het begin van de vernieuwde opdracht. Het kennismaken en literatuur-onderzoekje naar de geschiedenis van de natuurwetenschap zit er nog steeds in. Sterker nog, goed onderzoek doen is belangrijker omdat je anderen moet overtuigen.

Voor de opdracht kiezen leerlingen een wetenschapper, veel leerlingen kennen al wat wetenschappers en weten een beetje wat ze gedaan hebben, maar ik geef leerlingen als huiswerk op dat ze zich een beetje oriënteren. Het is een individuele opdracht en wetenschappers kunnen per klas maar 1x gekozen worden.

De opdracht bestaat uit drie onderdelen:
– Onderzoek
– Pitch
– Debat

Na het debat wordt er gestemd.

Onderzoek

In de eerste twee jaar liet ik leerlingen hiervoor een verslag maken, met een aantal criteria. Dit jaar heb ik, bij wijze van experiment, de vorm van verslag los gelaten en hierbij ook het criteria voor de hoeveelheid tekst (want waarom eigenlijk? Kwaliteit boven kwantiteit). Dit jaar hebben leerlingen infographics gemaakt.
ArchimedesCopernicusJamesWatt

Pitch

Overtuig je klasgenoten dat jouw wetenschapper de grootste en belangrijkste was. Vertel wie hij/zij was, wat deze wetenschapper ontdekt heeft en waarom dit zo belangrijk was/is voor de maatschappij. Het heeft geen zin om heel lang verhaal te houden als de klas de kern niet onthoudt. De sleutel ligt in het herhalen van de naam en heel goed duidelijk maken waarom de ontdekking zo belangrijk was.

Debat

Het debat is het laatste moment waarop leerlingen elkaar konden overtuigen. Dit mogen ze doen door het belang van de de ontdekking van hun eigen wetenschapper te onderschrijven, maar ook uit te leggen waarom deze wetenschapper belangrijker was dan anderen. In de voorbereiding is het dus ook belangrijk om iets over andere wetenschappers te weten, bijvoorbeeld de vete tussen Edison en Tesla.

Als leerlingen wisten welke andere wetenschappers voortborduurd hebben op de ideeën van jouw wetenschapper, is dat een sterk argument. Omgekeerd, wanneer iemand anders een nuttige toepassing heeft gevonden voor een idee van een ander, ook. Of wanneer de wetenschapper de weg heeft vrijgemaakt voor anderen (zoals Copernicus versus de kerk).

Ranking the scientists

Omdat leerlingen een wetenschapper geadopteerd hebben en verdedigen dat deze wetenschapper de beste is, heb ik leerlingen laten stemmen op de één-na-beste wetenschapper. Bij de stem hoort ook een onderbouwing (om vriendjespolitiek te voorkomen).
Wie de beste wetenschapper is, is heel subjectief. Toch heb ikzelf een idee welke wetenschappers in aanmerking komen voor deze titel. Toch komt er tot nu toe ieder jaar een andere uit en helemaal niet altijd de wetenschapper die ik verwacht. Het overtuigen van medeleerlingen met goede argumenten en kennis is belangrijker. Dit jaar was er een gedeelde eerste plaats voor Volta & Archimedes (!?!?!).

Eigenaarschap

Doordat leerlingen niet een verslag maken over een wetenschapper, maar een wetenschapper adopteren als “beste wetenschapper”, hechten ze meer waarde aan de informatie over deze wetenschapper en zijn ze kritischer naar anderen. Hoewel deze opdracht individueel is, is het leren alles behalve individueel.

| Leraar natuurkunde | vmbo-TL | 2College Jozefmavo |

1 Comments

  1. Frans Droog

    Wat een mooie opdracht in zijn uiteindelijke vorm. Heel informatief ook om te lezen hoe deze uiteindelijk vorm tot stand is gekomen. Goede info voor (startende) docenten daarmee.

  2. Pingback: 6 topposts van 2016 | Meneer van BakelMeneer van Bakel

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *