Peer feedback in the classroom

Peer feedback in the classroom

– Starr Sackstein

Dit is een uitstekend boek voor mensen die willen beginnen met het inzetten van peerfeedback en er nog weinig vanaf weten. Dit boek wijst op een aantal voorwaarden om peerfeedback in te kunnen zetten en hoe je dit kunt bevoorwaarden, zoals veiligheid in de groep, het creëren van een feedbackcultuur (inclusief de vaardigheden) en de gelegenheid om werk te herzien.
Aan de andere kant missen er een aantal dingen, wordt er niet diep genoeg op in gegaan en ontstijgt het niet haar context. De koppeling met formatief evalueren is er bijna niet, terwijl het inzetten van peers een belangrijke kernstrategie van formatief evalueren is. Het belang van feed-up is bij peerfeedback heel groot. Er wordt wel gesproken over, onder andere, het samen creëren van succescriteria maar eigenlijk niet goed hoe dit in zijn werk gaat. Daarnaast is er een hoofdstuk waar ingegaan wordt op hoe je ICT in kunt zetten bij peerfeedback en hier wordt alleen ingegaan op het geven van opmerkingen in Google Docs. Gemiste kans, er zijn een aantal andere digitale tooltjes die peerfeedback veel beter structureren. Ik had gehoopt iets te leren of te lezen over peerfeedback bij kleinere opdrachten en de opbrengsten hierbij. En een persoonlijke noot – het geven van peerfeedback levert de leerlingen veel meer op dan het krijgen van peerfeedback en zij selecteert de beste leerlingen om feedback te geven. Een gemiste kans voor alle andere leerlingen. Empower dan iedere student om een expert te zijn!

Wil je beginnen met peerfeedback bij een grote opdracht en weet je nog niet hoe is dit een goed boek voor jou.
Ben je al bezig met peerfeedback, of weet je al iets van effectieve feedback of formatief evalueren, dan is dit boek niet voor jou.

+ Geen voorkennis nodig
+ Vanuit ervaring – herkenbare situatie voor leraren
+ Benoemt voordelen
+ Benoemt voorwaarden en geeft handvatten hoe je hiervoor kunt zorgen

– Alleen haar context, grote opdracht met een expert-groep
– Matig gekoppeld aan formatief evalueren
– Geen koppeling naar wetenschappelijke inzichten
– Slechte voorbeelden van middelen om peerfeedback in te zetten

| Leraar natuurkunde | vmbo-TL | 2College Jozefmavo |

2 Comments

  1. Marloes

    Dank voor je review!
    Heb je andere tips voor literatuur waarin wel toepasbare tools worden genoemd? Ook toepasbaar binnen Formatieve Evaluatie/Assessment? Ik ben benieuwd…

    1. Rob van Bakel

      Nee, geen boeken zoals deze. Wel wetenschappelijke artikelen: dit is een goed overzicht. Als je opzoek bent naar tools voor peerfeedback raad ik aan eens te kijken naar PeerScholar en PeerGrade.io te kijken.

      Iets wat ook goed binnen duurzaam toetsen past is pairwise comparative judgement, er zijn tools voor CJ waar ook medeleerlingen werk vergelijken. Dit leidt tot hele hoge beoordelaarsbetrouwbaarheid.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *