edcampNL

Wat vertel ik mijn collega’s? Wat neem ik mee van edcamp?

Een verslag van edcampNL

Ik las al een tijdje dat Frans Droog met plannen voor een edcamp rond liep. Zo maakte ik kennis met het concept. Zodra er een datum bekend was heb ik me ingeschreven en aangegeven dat ik een workshop wil verzorgen. Ik had nog geen goed beeld. Hoe zou edcampNL er uit gaan zien? Ik vond het spannend om een workshop te verzorgen.
Ik ben heel blij dat ik geweest ben, workshops gevolgd heb en een workshop gegeven heb. Want dit is mijn opbrengst:



Wat ik op kort termijn in ga zetten: Peerfeedback beoordelen & inhoud niet beoordelen

Leerlingen leren elkaar feedback te geven: Peerfeedback. Misschien in de vorm van peerScholar (dank u, Mark de Ruijter). Maar ongeacht hoe ik het in ga zetten; ik ben wild enthousiast door de eerste workshop over peerfeedback.
Esther van Popta vertelde over de voordelen van Online Peerfeedback, naar aanleiding van haar onderzoek. Naar feedback wordt al veel onderzoek gedaan, maar alleen naar de ontvanger, nog niet zo veel naar de gever. Terwijl de feedbackgever eigenlijk het meeste leert. Wanneer de gever naar een product van een ander kijkt, heeft hij zijn eigen product in zijn hoofd als referentie en ziet hij wat hij zelf nog beter zou kunnen doen.
Wat is goede feedback?
Esther van Popta noemt vier niveau’s van feedback:
► Evaluatieve oordeel;
► verbetersuggestie;
► verklaring waarom feedbacker dit vindt;
► relevant theoretisch concept.
In een rubric zou je kunnen aangeven wat de criteria van de feedback moet zijn voor een VMBO-leerling.

Wat is de winst voor de beoordelaar? Uit onderzoek blijkt dat je de kwaliteit van een product kunt beoordelen aan de kwaliteit van de feedback. Door feedback te valideren als docent heeft de leerling kwaliteitbewijs van dat deel van zijn product. Dit ga ik proberen in te zetten bij de beoordeling van documentatiemappen voor het sectorwerkstuk (4 vmbo-TL).



Fijne opsteker: iPads op het Berlage Lyceum

We kennen de verhalen van het Hondsrug College en Steve Job’s scholen. Deze scholen gebruiken iPads om een grote stap te zetten in de onderwijsontwikkeling. Niet alle scholen willen/kunnen/durven de manier van hun onderwijs helemaal omgooien.
Toch laat Suzanne Lustenhouwer zien dat het gebruik van iPad niet alleen om Learning Analytics hoeft te gaan. De iPad is een tool waarmee je ook in een klassieke lessituatie veel voordeel en gemak kunt hebben. Suzanne Lustenhouwer heeft verschillende Apps laten zien, waaronder iTunesU met het materiaal van iScholengroep. Hiervan krijg ik zin om zelf iBooks te gaan schrijven. Sterker nog ik denk dat ik dit ga doen voor het onderwerp “Licht & Optica” wat ik in april in klas 3 behandel.
Na de workshop kreeg ik nog een demonstratie van de app: nearpod. Nearpod kende ik al, maar heb ik nog niet zo veel ervaring mee als het gaat om creëren van lessen. Wij hebben op school (nog) geen iPadklas, dus heb ik het nog nooit kunnen gebruiken in de les, maar de mogelijkheden van deze toepassing vind ik geweldig. Ik ben blij dat Suzanne Lustenhouwer na de workshop nog even tijd had voor een demonstratie.



Wat het leukste was: op de foto met Erwin van Bergen

Ik heb zelf een workshop gegeven over productie-tips en trucs voor Budget Flipping the Classroom. Heel veel enthousiaste reacties gekregen, ook daarna op Twitter.
Na deze workshop vroeg Erwin of hij met mij op de foto mocht, dan kon hij laten zien wie die meneer was, waarvan zijn leerlingen al die video’s moeten kijken. #grappig
Erwin van Bergen & Rob van Bakel



edcampNL in het kort

De beste grap op edcampNL heb ik gehoord van Bernolf Kramer: Iets over uitbestede N@Tschool!-servers ;-)
Ik heb tweeps ontmoet, onder andere Corné de Boer (zonder hoed), Marlies Schoonen, Mark de Ruijter, Frans Droog en Ronald Heidanus
Nieuwe mensen ontmoet, onder andere Glenn Hille, Khalid Saber en Suzanne Lustenhouwer
Vet project: ik hoop dat mijn kinderen dit op school krijgen ▸ Codekinderen
Workshops die ik niet kon volgen, maar graag had willen volgen (veel goeds gelezen op twitter):
Carla Upperman – iPad didactiek
Susan van Pinxteren – Google EDU Apps




Ik ben nog nooit zo enthousiast en vol geweest van en over een onderwijsbijeenkomst. Ik ga de volgende keer zeker weer en raad alle docenten aan om dit te gaan doen!! Wij hebben samen het mooiste vak wat er is!!

| Leraar natuurkunde | vmbo-TL | 2College Jozefmavo |

1 Comments

  1. Anne

    Fijne opsteker: iPads op het Berlage Lyceum
    Interessant dat het verhaal van Suzanne Lustenhouwer wordt gelinkt aan het Berlagelyceum. Onze ervaring op het Berlagelyceum komt hier namelijk helemaal niet mee overeen. Vorig jaar hebben wij niet echt verplicht, maar toch…. bijna iedereen kocht er één, een iPad voor ons kind aangeschaft die toen naar de 3e ging. Van drie vakken waren er boeken op de iPad beschikbaar, één van die docenten wou daar niet mee werken, verder was er nog een docent die er regelmatig mee moest werken, omdat er veel met filmpjes e.d. werd gewerkt, maar liever een mini laptop had gezien. Leerlingen vonden het niet allemaal prettig werken. Een schrift bijhouden is lastig, snel typen niet mogelijk, doordat je van toetsenbord moet wisselen bij het typen van getallen, spelletjes zijn goedkoop, halve klassen zitten te gamen, docenten raken geïrriteerd en de boekentas is net zo zwaar gebleven, zo niet zwaarder geworden. De iPad ligt nu ongebruikt in de kast, hij wordt helemaal niet meer voor school gebruikt.

    De ideeën van Suzanne Lustenhouwer zullen goed zijn, er zal een hoop mogelijk zijn, maar als docenten niet mee willen in zo’n proces werkt het niet en is de aanschaf van een iPad zonde van het geld.

  2. Pingback: Re: workshop peerfeedback | Meneer van Bakel

Comments are closed.