Multi-player

In de start van een spel worden er heel veel beloningen uitgedeeld om aan te leren hoe je het spel dient te spelen: de beginnerslevels zijn tutorials.
In de start van LA4 worden er heel veel beloningen uitgedeeld om aan te leren hoe de gamemasters willen dat wij ons gedragen.
-maak een blog aan
-maak een avatar
-post een blog
-maak een groepsblog
-stel je voor
-maak een groepsavatar

Dit werkt heel goed, lang leve het behaviorisme. In een spel neemt de complexiteit van de opdrachten toe, de grootte van de beloning neemt toe, maar de regelmaat van de beloning neemt af (interval van beloning). Hoe verder in het spel, hoe vaker iets niet zal lukken. In het spel krijg je altijd de kans om het over te doen. Soms gewoon voor de XP, soms om een level met 3 sterren af te sluiten in plaats van 2 sterren (“voluntarily overcome unnecessary obstacles”, lusory attitude).
Ik verwacht dat dit in LA4 ook mag. Voor de overal ranking betekent dit dat je oude quests over kunt doen zodat je de punten toch hebt, het enige nadeel is dat het je meer tijd kost dan de spelers die in 1x de maximale score halen.

Multi-player

Eén ding zie ik nog niet goed terug. In een multi-player spel heb je elkaar nodig. Bij LA4 hebben we groepjes gemaakt en gezamenlijke groepsquests, tot nu toe hebben we elkaar nog niet nodig gehad voor de groepsquests: 1 iemand uit de groep deed dit. Ik denk dat het belangrijk is om naar de rollen te kijken:

Game
Bij een MMO-RPG (Massive Multi-player Online Role Playing Game; het genre waar ik veel ervaring mee heb) heb je regelmatig quests, of uitdagingen waar je afhankelijk bent van elkaar: Gezamenlijk een baas doden. Als je dit alleen probeert, doe je niet genoeg schade of krijg jij te veel schade (baas gaat niet dood, jij wel).
Rollen die je dan nodig hebt zijn:
Damage-dealers – meerdere spelers die schade aanbrengen bij de baas.
Tanks – spelers die sterk zijn en de klappen opvangen, damage-dealers zijn in 1 klap dood.
Healers – de schade die aangedaan wordt bij de tanks (en soms damage-dealers) herstellen.
Utility – bijvoorbeeld crowd-controlers, groepen worden beheerst zodat ze niet allemaal tegelijk schade toebrengen op de tank – of soms een lock-picker die je nodig hebt om een deur te openen.

Los van elkaar kunnen deze spelers niks. Ook als je 1 van de rollen mist (utility is niet altijd nodig) gaat het niet lukken.

LA4
Hoe zit dit bij LA4? Het aanmaken van de groepsblog of het maken van de groepsavatar doet een beroep op technische kennis. Hierdoor wordt deze groepsquest niet door de groep uit gevoerd. Sterker nog, vorige week bleek dat sommige groepen niet wisten hoe je meerdere auteurs aan een blog toevoegt. Dan gaat er iets mis met het spel, de uitdaging moet passend zijn, en voor een groepsuitdaging moet de hele groep nodig zijn.

Welke rollen zijn er wellicht te verdelen in LA4:
– de woordvoerder – de enige person met schrijfrechten op de tijdlijn van de Edmodo groep (kleine groepen kan iedereen schrijven, maar in de tijdlijn van de grote groep de rest op alleen-lezen zetten).
– de technische expert – de persoon die technische opdrachten zoals beheren van de blog bij kan houden.
– de vormgever – de person die de groeps-opmaak en -avatar en wellicht eindproduct vormgeeft.
– de onderzoeker – de persoon die trend-rapporten en theorie opzoekt en verspreid binnen de groep.
– de auteur – de persoon die het mooist academisch kan schrijven en van de groepskennis een mooi blog maakt.

Zorg er in LA4 voor dat de groepsleden ECHT afhankelijk zijn van elkaar, niet dat er steeds één expert het werk doet.

| Leraar & lerarenopleider natuurkunde | Trainer toetsrevolutie |