Positive Digital Footprint

Positive Digital Footprint

Sinds ik docent ben, heb ik al mijn social media goed afgeschermd: Gebruik nergens mijn volledige naam, gebruik extra groepen in Facebook om nog beter afgeschermd te zijn. Alles op privé. Via Google was ik totaal niet te vinden.
Onder de noemer “mediawijsheid” wordt vaak gewaarschuwd voor de “sporen” die je online achterlaat, zoals privé informatie of persoonlijke berichten. Dit wordt je “Digital Footprint” genoemd.

Ontzettend mediawijs natuurlijk: Leerlingen kunnen mij niet vinden.

Op 3 juli 2013 stond er een artikel in de Volkskrant. Ik was een van de drie geïnterviewden. Van veel mensen kreeg ik te horen dat ze mij of mijn YouTube video’s niet konden vinden.
… dat klopt. Ik gebruik op YouTube (en Twitter etc.) de alias: “Meneer van Bakel”, nergens mijn voornaam.

Jammer, ik had het leuk gevonden als iedereen die dit artikel gelezen heeft ook op mijn YouTube-kanaal gekomen was.

Positive Digital Footprint

Ik wil dat sommige informatie van mij juist wel op internet gevonden kan worden. Mijn LinkedIn, mijn Flipping-YouTube, mijn professionele Twitter.
Dit zijn de stappen die ik gezet heb om de vindbaarheid van “Rob van Bakel” te verhogen.

Stap 1: YouTube
Youtube – Meneer van Bakel
In al mijn openbare video’s heb ik in de beschrijving mijn Twitter vermeld. Ik heb in al mijn filmpjes de zoekterm “Rob van Bakel” toegevoegd en nog wat andere zoektermen aan de hand van YouTube Keyword Tool.

Stap 2: Deze website
www.MrvanBakel.nl
Zo’n 13 jaar geleden heb ik met twee vrienden van de HTS een webhostingbedrijfje gestart, de URL en hosting was snel geregeld.
In de meta-tags heb ik de zoektermen “Rob van Bakel”, “Tilburg”, “Flipping” en “Natuurkunde” toegevoegd, deze combinatie werd veel gebruikt op Google (zie stap 3). Bij de meta tag de titel en een mooie omschrijving met onder andere mijn volledige naam toegevoegd. Dit zijn de eerste regels die je ziet bij het overzicht van de zoekresultaten.

Stap 3: Google
Google webmastertools
Google Adwords Keyword Tool
Bij de Keyword Tool krijg je suggesties voor zoektermen. Daarna heb ik mijn eigen website aangemeld bij Google Webmastertools. Daar kun je een verzoek (Fetch) doen om je URL te crawlen: De zoekrobots van Google bekijken je site en nemen deze op in de zoek resultaten. Bij de webmastertools heb ik mijn sitemap up-ge-load, dat helpt Google bij het vinden van alle pagina’s.

Stap 4: Google+ author
Authorship
De laatste stap is in de rel=”author” code toegevoegd aan mijn header. Op deze manier zie je mijn Google+ foto naast de zoekresultaten.
Google Resultaat

Doordat ik via mijn YouTube-kanaal en website link naar mijn Twitter, is mijn “Digital Footprint” een “Positive Digital Footprint”. Opdat velen mij mogen vinden.

| Leraar natuurkunde | vmbo-TL | 2College Jozefmavo |

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *