Delen

Delen

In het onderwijs gaat de bel, trekken we de deur dicht en doen we ons eigen ding. Binnen grote secties wordt nog gedeeld, als het maar eerlijk verdeeld is. Af en toe wordt er binnen scholen gemeenschappen gedeeld, maar ow wee als ik meer deel dan dat ik van een andere school krijg.

Ik bereid ook mijn eigen lessen en invulling voor. Maar vanaf het moment dat ik van de lerarenopleiding af ben, heb ik de behoefte om stagiairs te begeleiden: De ambacht doorgeven, door te delen.
Op het moment dat ik dit schrijf, is het een jaar geleden dat ik in het AOb onderwijsblad een artikel las over 3 docenten die Flipping the Classroom toepassen. Ik had kennis over videoproductie en ben zelf instructievideo’s gaan produceren, voor mijn leerlingen. Mijn eerste video stond niet openbaar, beoordelen en reacties stonden uit. Toen ik hier over nadacht, heb ik besloten al mijn instructievideo’s openbaar te maken en te delen (Geavanceerde instellingen – Licentie: Creative Commons-naamsvermelding), iedereen mag mijn video’s gebruiken.
Dit heeft mij veel nieuwe contacten met verschillende natuurkunde docenten opgeleverd, maar ook andere docenten die werken met Flipping the Classroom. Door te delen, krijg ik juist veel terug!

“Delen is het nieuwe weten” / “Delen is het nieuwe leren”
Afgelopen jaar is mijn Persoonlijk LeerNetwerk behoorlijk gegroeid. Hierdoor volg ik vooral veel over innovatie en onderzoek in het onderwijs. Zo’n netwerk werkt twee kanten op: Twee weken terug heb ik 3 verschillende student response systems uit geprobeerd, mijn bevindingen heb ik gedeeld via Twitter.

Delen is de katalysator van innovatie.
DWDD University – Silicon Valley [ 21:00-31:40 ] Twitter: Bernlof
In dit voorbeeld gaat het over de Homebrew Computer Club, waar het niet ging om geld verdienen maar de liefde voor techniek. Lee Felsenstein: “We became worthier, through our interactions with each other.
Edcamp gaat ook over professionaliseren door samen te komen en te delen, uit liefde voor het onderwijs.

Waarom zou je delen?
Ik investeer vrij veel tijd in deze video’s, het zou jammer zijn wanneer slechts 30 leerlingen baat hebben van mijn inspanning. Het kost geen extra tijd, geld of moeite om iets waar je bloed, zweet en tranen in zitten, iets waar je trots op bent, te delen.

Het is een manier van denken:
Hoe meer er gedeeld wordt, hoe meer je terugkrijgt.
Hoe meer jij deelt, hoe meer je terugkrijgt.

| Leraar & lerarenopleider natuurkunde | Trainer toetsrevolutie |