Trends

Internationale trends voor voortgezet onderwijs:

Voor het tweede leerarrangement heb ik al beschreven welke innovaties ik toepas en de trends die op de horizon liggen:
Blog 20 april 2015 – Curriculumspiegel – nationale kaders en trends
Blog 24 maart 2015 – Horizon Report on Higher Education – internationale trends in het hoger onderwijs
Blog 31 januari 2015 – Onderwijs ontwikkeling – Innovatief onderwijs wat ik toepas.

Tijdens dit leerarrangement was het Horizon rapport voor voortgezet onderwijs nog niet online. In dit blog dus een update en analyse voor mijn sector en een update van de dingen die ik in mijn onderwijs toepas.

Trends voor het voortgezet onderwijs

Op kort termijn:
Blended Learning – de combinatie van online en offline leren, bijvoorbeeld Flipped Classroom. Lees ook wat Danielle over Blended Learning schrijft.
STEAM – Science, Technology, Engineering, Arts & Math: Het integreren van art, design en humanetics bij STEM zorgt ervoor dat losse disciplines bij elkaar komen zoals de wereld er voor deze kinderen in de toekomst uit zal zien.

Op middenlang termijn:
Meer samenwerkend leren
De rol van leerlingen verandert van consumeren naar creëren – dit past bij MakerED

Op langer termijn:
Herontwerp van het onderwijssysteem – dit is een reactie op de overgestructureerde lesdagen in het voortgezet onderwijs
Meer focus op diep leren

Technologische ontwikkeling

Op kort termijn: zal Bring Your Own Design de norm worden in onderwijs en zullen makerspaces (fablabs) gerealiseerd worden.
Op middenlang termijn: krijgt fast prototyping een vaste plaats in de lessen en adaptief onderwijs.
Op lange termijn: zullen wearables toegepast worden voor onderwijskundige doeleinde (analyse Wilfred Rubens over smart watch in onderwijs) en digitale badges zullen ingezet worden als kwalificatiebewijs, zodat informeel leren ook gewaardeerd wordt.

Uitdagingen voor het voortgezet onderwijs

Makkelijk: authentiek leren, bijvoorbeeld door STEAM.
Moeilijk: Gepersonaliseerd leren implementeren en de veranderende rol van de leraren.
Extreem: Het aanleren van complexe denkstrategieën, sommige scholen zetten hiervoor computational thinking in.

Innovaties en mijn onderwijs

Tijdlijn van onderwijsontwikkeling Rob

Tijdlijn van onderwijsontwikkeling Rob voor LA2

Al tijdens LA2 heb ik verschillende dingen in mijn lessen toegepast. Bij natuurkunde werk ik met makerED. Ik daag leerlingen bij alle opdrachten uit om hun leren inzichtelijk te maken door iets te maken, in plaats van een toets of verslag. Dit jaar heb ik op donderdag middag een soort makerspace waar leerlingen kunnen programmeren (onder andere met fysieke computers als raspberry pi, arduino en codebug). Vlak voor de kerstvakantie heb ik voor school 2 Photon’s gekocht om in combinatie met IFTTT heel laagdrempelig gebruik te maken van Internet of Things.

Laat de toekomst maar komen, ik heb er zin in!!!

| Leraar natuurkunde | vmbo-TL | 2College Jozefmavo |