Het summatieve dilemma

Bij het leren van een schoolvak draait het er om dat leerlingen de doelen halen. Aan het eind van de rit mag de leerling aantonen of deze zich kwalificeert voor het niveau. Natuurkunde is een brede wetenschap: Alles is Natuurkunde. Schoolnatuurkunde bevat een selectie uit de klassieke natuurkunde: leuk, te leren en gevarieerd. Per jaar behandel ik zo 6, 7, 8 thema’s, maar dit leidt tot 6, 7, 8 afsluitende toetsen.

Ik wil, binnen mijn vak natuurkunde, de focus meer richting het toetsen om te leren verschuiven en minder focus op toetsen om te kwalificeren.

Hoe doen andere natuurkunde-leraren dit? Thema’s bundelen, of niet alle thema’s afsluiten met een summatieve toets?

Onderzoek voor leraren – of niet

Onderzoek voor leraren

Onderzoek voor leraren – of niet

Aankomende zaterdag ga ik naar ResearchED Amsterdam, een congres met als doel de kloof tussen onderwijskundig onderzoek en onderwijs te verkleinen.

Het doel van researchED is de onderzoek-geletterdheid van leraren verhogen, nieuwe manieren van professionele ontwikkeling ondersteunen en het doorbreken van onderwijsmythes.

Dit sluit aan bij de Master Leren & Innoveren, waarbij onderwijskundig onderzoek verbonden wordt met de praktijk.

Deze week las ik twee blogs over onderwijsonderzoek voor leraren:

Lees verder…

Drie dingen die ik niet wist voor ik begon aan mijn HBO-master

Verschillen tussen een universitaire master en een HBO master

Toen ik aan de Master Leren & Innoveren begon was ik in de veronderstelling dat het niveau van een HBO-master lager zou zijn dan een universitaire master. Een havo-diploma geeft toegang tot een HBO en een vwo-diploma geeft toegang tot universiteit en ik was in de veronderstelling dat in het bachelor-master-system een HBO-master tussen HBO en universiteit in zit.

Drie dingen die ik niet wist:

Lees verder…

Criteriumgerichte Interviews

Deel 1 (2014/2015): Criteriumgericht interview leerjaar 1
Deel 2 (2015/2016): Criteriumgericht interview leerjaar 2

Terugblik

Bewijs rol ondernemende ontwikkelaar

Bewijs dat ik expert ben in vernieuwende didactische werkvormen:
1. Volkskrant (3 juli 2013): De nieuwe leraar is videomeester.
2. Didactief (mei 2016): De opkomst van instructiefilmpjes – interview kader.

Hele artikel mei

Dankwoord

In mijn studie hebben veel mensen uit mijn netwerk mij feedback gegeven, ondersteund en geholpen. Ik wil graag iedereen bedanken.

Dominique SluijsmansDominique Sluijsmans die mij de Gouden Tip gaf voor mijn deelvragen en heel erg geïnteresseerd is in mijn onderzoek (via haar ben ik geïnterviewd voor het boek “De Toetsrevolutie“).

Pedro De BruyckerePedro de Bruyckere, pedagoog en kritische onderwijswetenschapper, die voor één uur LA-2-pitches bijwonen in Eindhoven, van af Leuven, bijna 6 uur in de trein gezeten heeft. Ik ken Pedro vanuit mijn Twitter en LinkedIn netwerk en was blij verrast toen hij op mijn uitnodiging in ging.

Arnoud KuijpersArnoud Kuijpers, docent Nederlands van het jaar 2015, heeft mij feedback gegeven op en geholpen met mijn schrijfstijl bij LA1. Ik ken Arnoud als mede YouTube-docent via Twitter.

Casper HulshofCasper Hulshof, onderwijskundige bij Universiteit van Utrecht, heeft mij feedback gegeven op inhoud en wetenschappelijke schrijfstijl voor mijn praktijkonderzoek. Ik ken Casper Hulshof via Twitter.

Esther van PoptaEsther van Popta, promoveert op peerfeedback, heeft mij inhoudelijke feedback gegeven op mijn praktijkonderzoek. Ik ken Esther van Popta van Edcamp 2013.

Laurens EbberinkLaurens Ebberink, psychologisch onderzoeker, heeft mij wegwijs gemaakt in kwantitatieve onderzoeksmethoden en statistiek. Laurens en ik zijn al 20 jaar bevriend.

Karin WintersKarin Winters, MLI-alumni bij Stoas Wageningen, heeft mij via Twitter moreel ondersteunt en feedback gegeven op het LA4 scenario. Ik ken Karin Winters via Twitter.

Daarnaast wil ik alle andere bedanken die mij in enige mate gesteund of geholpen hebben:
Mijn vrouw, Jos Reulen, Pauline van Hoek, Farah Toonen, Lucy Reijnen, Judith van Hooijdonk, Mieke Haverkort, en natuurlijk mijn leerteam: Bert, dank je voor je feedback op mijn tekst, Hilde, Julia, en Mijke.

Feedback op PI’s

Feedback op Prestatie-Indicatoren uit mijn praktijk

Deze feedback is van mijn directeur, van een collega uit de werkgroep: Onderwijsontwikkeling, van een collega die master SEN gedaan heeft en nu master pedagogiek volgt en een collega die ook in de werkgroep voor het herijken van de visie zit.

Lees verder…

ORD


Onderdeel van het onderzoek op Master Leren & Innoveren is dat je je onderzoek presenteert op een congres. Sommige studenten zijn naar EAPRIL 2016 in Luxemburg geweest. Ik was jaloers, maar in januari heb ik een proposal ingediend voor de Onderwijs Research Dagen 2016 in Rotterdam en dit werd geaccepteerd.

Achteraf ben ik blij dat ik in deze fase mijn onderzoek gepresenteerd heb, omdat mijn onderzoek afgerond was. De presentatie op de ORD was de kers op mijn LA5.

Lees verder…

Practise what you preach: Het geven van feedback

Als je mijn onderzoek gelezen hebt weet je dat geven van feedback misschien wel meer oplevert dan effectieve feedback krijgen. Ik geloof hier ook echt in en ik grijp alle kansen aan om feedback te geven. Op mijn school, aan collega’s die onderzoek doen, op actieonderzoek van LIO’ers, binnen mijn netwerk, maar vooral binnen het leerteam.

Feedback binnen ons leerteam

Leerteamleren werkte voor ons leerteam echt goed. Ik herinner me nog dat ik in het eerste jaar twijfelde of dit meer oplevert, maar wij hebben gezorgd voor een sterke sociale cohesie. We leven met elkaar mee, we vieren de voldoendes en goeds en rouwen mee met de onvoldoendes. We hebben elkaar heel vaak feedback gegeven, we waren er niet eens bewust van dat onze feedback beoordeeld werd als voorwaarde voor LA5. Vooral voor deadlines en wanneer mensen een onvoldoende hadden, hebben we elkaar veel geholpen. Het is dan ook fijn dat we elkaar zo goed kunnen aanvullen: Bert heeft een fantastische schrijfstijl en ik ben heel goed geworden in herleidbaar schrijven van resultaten naar conclusie (vooral kwantitatief). Ik weet zeker dat dit de reden is dat ons leerteam zo goed scoort en ik weet zeker dat ik er veel van geleerd heb en dat ik alle kansen om feedback te geven op blijf zoeken.

FB beoordeling Bert

Voorbeelden van gegeven feedback:

Binnen het leerteam:
Voor LA5-2 heb ik Bert feedback gegeven vanuit de feedbackcriteria. Mijn begeleidster vindt dat ik nuttige feedback geef, twee criteria voldoende de rest allemaal goed.

Hilde heb ik voor LA5-2 expliciete feedback gegeven op haar rapportage van resultaten en de conclusie. Van te expliciete feedback leer je niet zo veel, maar van het zien van goede voorbeelden wel.
Voor Mijke heb ik over haar resultaten heen gekeken en feedback gegeven, met hier en daar wat suggesties.

Andere feedback
Dit is een voorbeeld van feedback die ik aan een collega van mijn school heb gegeven die haar actieonderzoek aan het afronden is voor haar tweede graads opleiding.
Binnen mijn netwerk heb ik ook feedback gegeven op de vroege fases van het onderzoeksvoorstel van Jochem Goedhals (MLI-student die ik daarvoor al kende via mijn PLN).