Waarom ik edmodo gebruik

Waarom ik edmodo gebruik

In mijn vorige post schreef ik heel enthousiast over edmodo omdat het leerlingen “engaged” door de intuïtiviteit en het gebruiksgemak.

Ik heb niet verteld waarom ik edmodo gebruik en naar aanleiding van de vorige post dat men dat wel afvraagt.

Reden #1: tijdlijn
Edmodo heeft een interface met een tijdlijn zoals je die kent op facebook. De nieuwste opdrachten, video’s en berichten verschijnen boven aan. Hier kan op gereageerd worden door leerlingen, zoals bij facebook. Leerlingen hoeven niet bepaalde studieroutes of projecten te zoeken in een mappenstructuur (MS-DOS iemand?) voordat ze hun opdracht vinden. Op de startpagina zien ze al hun posts, maar ze kunnen ook een specifieke groep selecteren, dan zien ze alleen de tijdlijn van die groep. Overzichtelijk en eenvoudig.
Edmodo heeft het gemak van facebook in een veilige omgeving. In klas 1, 2 en 3 modereer ik alle posts voordat ze openbaar in de groep komen. Leerlingen kunnen onderling geen berichten sturen.

Reden #2: Flipping the Classroom
Toen ik net begon met video’s op te geven als huiswerk zag ik dat sommige video’s minder views hadden dan er leerlingen in de klas zaten; hoe controleer je huiswerk als het huiswerk een video is? Bij YouTube kun je niet zien wie je video bekeken heeft.
Dit heb ik opgelost door een korte quiz in edmodo toe te voegen. Ik post de video op de tijdlijn en daar onder staat de quiz. De eenvoud en snelheid waarmee je dit klaar zet is een 10-voud sneller en eenvoudiger dan in bijvoorbeeld N@Tschool!

Reden #3: beheer
Als docent heb je beheer in eigen hand. Dit betekent niet dat je een expert moet zijn met computers, veel beheer is er niet (in tegenstelling tot klassieke ELO’s). Je maakt een groep aan en geeft leerlingen een specifieke groepscode. Je hoeft niet een studieroute klaar te zetten en binnen ‘managed groups’ opzoek te gaan waar in vredesnaam de klas staat.
Maar ook leerlingen melden zich aan bij een groep, als leerlingen hun inlognaam vergeten, kan de vakdocent deze opzoeken. Weet de leerling zijn wachtwoord niet meer dan kan de docent het wachtwoord resetten. Leerlingen hoeven niet meer naar de systeembeheerder.

Reden #4: App
Een werkende mobiele site en goede Android & iOS app voor leerlingen en docenten. Voor iPad helemaal een goeie App. Eén verbeterpunt: Quiz werkt nog niet in de app.
Dit is echt een voordeel in bovenbouw klassen waar iedereen een smartphone heeft: je hoeft niet meer naar een computerlokaal om de ELO te gebruiken in de les.

Reden #5: Gratis

Reden #6: gebruiksgemak: korte leercurve
Herhaling mijn vorige blog, het contrast edmodo <--> klassieke ELO’s: Erno Mijland in Smihopedia:

“Belangrijk om te beseffen is hoe meer functionaliteiten de toepassing biedt, hoe langer de leercurve is.”

“… elektronische leeromgevingen die pretenderen een totaaloplossing te bieden voor alle processen op school verkeerd of te weinig gebruikt worden omdat grote groepen gebruikers ze als te moeilijk ervaren. Andersom gezegd: eenvoud en gebruiksgemak dragen bij aan succesvolle implementatie van digitale media in onderwijs.”

| Leraar natuurkunde | vmbo-TL | 2College Jozefmavo |