ResearchED opstekers

Onderwijsonderzoek

Kritische houding:


Taak van docenten bij onderwijsonderzoek:


Dit vind ik een hele belangrijke uitspraak van Tom Bennett:

Evidence-based: Als het beroep leraar alleen maar zou uitvoeren of overnemen wat uit onderzoek effectief blijft, hebben we geen HBO/WO-geschoolde docenten nodig. Het is de docent die als ambachtsman afweegt wat wanneer gepast is, daarnaast is een kritische houding tegenover onderzoek nodig: werkt het zo ook in (mijn) praktijksituatie?
Evidence-informed: Stel docenten zijn op de hoogte van onderzoeken maar blijven toch hun ding doen ook al is bewezen is dat ze weinig effectief zijn.
Evidence-augmented: Het ambacht van leraar, waar we kritisch zijn naar onze didactiek en pedagogiek en deze regelmatig evalueren met bijvoorbeeld (nieuw) onderzoek.

Evidence toolkit:

Dit overzicht is sterker dan het lijstje van John Hattie, er wordt niet alleen naar impact gekeken, maar ook naar de kosten of naar hoe sterk het bewijs is.

Observeren

Op onze school is er dankzij het project Veranderende Leerling – Veranderende Docent een verschuiving gekomen in de cultuur: het is nu vanzelfsprekender dat we bij elkaar een les observeren. Lesson study zit er bij ons voorlopig niet in (geld/tijd), maar voor mij zijn er wel een aantal belangrijke opstekers:
Observeer wat leerlingen doen, let daarbij op het leergedrag, niet het gedrag.
Observeer niet of leerlingen voldoen aan de norm (summatief), maar of leerlingen actief leren.

| Leraar natuurkunde | vmbo-TL | 2College Jozefmavo |