Onderzoek voor leraren – of niet

Onderzoek voor leraren

Onderzoek voor leraren – of niet

Aankomende zaterdag ga ik naar ResearchED Amsterdam, een congres met als doel de kloof tussen onderwijskundig onderzoek en onderwijs te verkleinen.

Het doel van researchED is de onderzoek-geletterdheid van leraren verhogen, nieuwe manieren van professionele ontwikkeling ondersteunen en het doorbreken van onderwijsmythes.

Dit sluit aan bij de Master Leren & Innoveren, waarbij onderwijskundig onderzoek verbonden wordt met de praktijk.

Deze week las ik twee blogs over onderwijsonderzoek voor leraren:

Belang van onderzoek

Research – be it conducting it or reading about it – is important for teachers. Not all teachers will become researchers. But I hope all teachers will be aware of and a part of research in one way or the other. […] Make sure teachers are aware of research and give them all the support when they want to conduct their own.

Gevaar van openbare onderzoeksrapporten

The point is, research is hard. Evaluating research is a skill gained from practice. In most cases it takes years to acquire it. Even when you are skilled, it’s easy to make mistakes. We cannot expect classroom teachers to possess this skill, nor insist they obtain it.

Dit benadrukt dat onderzoeksvaardigheden belangrijk zijn om de waarde van een onderzoek goed in te kunnen schatten. Meer ervaring met het uitvoeren van onderzoek, leidt tot het beter kunnen beoordelen van onderzoek. Onderzoeksvaardigheden bepalen niet of iemand een goede leraar is – toch is het een belangrijke vaardigheid die in een lerarenteam niet mag ontbreken.

Wie van jullie gaan 21 januari ook naar Amsterdam?

| Leraar natuurkunde | vmbo-TL | 2College Jozefmavo |