Hebben we het wel over hetzelfde?

De dialoog in onderwijsland wordt vaak hevig gevoerd zonder eerst te controleren of we het over hetzelfde hebben. Zeker twitter met z’n 140 tekens is nou niet echt het meest genuanceerde medium.


Vier voorbeelden

Curriculum
“Het curriculum is verouderd” “Hoezo het curriculum is laatst nog aangepast?”
Hebben we het hier over het curriculum als zijnde de leerinhoud en kaders of het curriculum als het gehele leerplan?

Formatief toetsen
Steeds meer mensen weten wat dit inhoudt, maar in onderwijs heeft nog niet iedereen een beeld bij “formatief” en wel bij “toetsen”. Dit beeld helpt niet, daarom hoor je tegenwoordig ook “formatief evalueren” / “formatief werken/handelen” / “formatief lesgeven”. Maar Daisy Christodoulou zou het liever “verantwoord lesgeven” noemen.

Proces
Hattie en Timperley noemen proces (naast persoon, taak en zelfregulatie) als niveau waarop feedback gegeven kan worden. Maar als je The Power of Feedback niet kent, kan het zijn dat je heel andere beelden hebt bij “proces”. Zoals het proces van feedback geven en ontvangen, en daarop feedback geven. Belangrijk, maar we hebben het over iets anders (en dat herkende ik niet tijdig).

Leerstijlen
“Leerlingen hebben een leerstijl!” Brand je vingers hier maar niet aan: De bekendste mythe uit het onderwijs, maar hebben we het over hetzelfde?
Een leerstijl is geen eigenschap van een leerling, maar wat nou als iemand met “leerstijl” de gehanteerde voorkeur van leren bedoelt. Dit is een keuze van de leerling en deze voorkeur van leerlingen is niet de beste manier om te leren. Mensen die niet goed weten wat deze mythe inhoudt, zullen het bijvoorbeeld gek vinden dat “dual coding” dan wel werkt.
Wat nou als we zeggen dat een leerstijl geen eigenschap van een leerling is, en zeggen dat het volledig doorlopen van de leercirkel van Kolb eigenlijk best een rijke leerervaring is.

Vaak hebben we niet hetzelfde beeld, daarom is elkaar vinden in de dialoog belangrijk en daar hebben we meer dan 140 tekens voor nodig.

| Leraar natuurkunde | vmbo-TL | 2College Jozefmavo |