Blik op #OMOICTO13

Deze week is de OMO-ICTO dag. Ik ben, als OMO-docent, gevraagd om mijn verhaal te vertellen over Flipping the Classroom.

Waarom ik mijn verhaal niet over “flipping” doe.

De video’s die maak, hebben voor een paar dingen gezorgd:
– Ik heb een netwerk van flippende docenten;
– ik was één van de vier genomineerden voor de mediaprijs: Het Gouden Oog 2013;
– ik ben in contact gekomen met veel natuurkunde docenten door heel Nederland;
– en ik heb Carla Upperman ontmoet op een OMO expertmeeting over Flipping.

Maar ik ga mijn verhaal niet over Flipping the Classroom doen. Joost van Oort gaat dit onderwerp namelijk behandelen. Zijn manier van video’s produceren is veel toegankelijker dan mijn manier*: Mijn kracht zit ‘m in de technische kant van video-productie (daar vertel ik graag over), maar mensen die iets willen weten over het didactisch concept Flipping the Classroom, kunnen dat verhaal net zo goed van een ander horen.
Joost van Oort werkt langer met dit concept dan ik. Joost van Oort kan docenten in een workshop laten zien hoe eenvoudig je van een presentatie een video maakt.
Mijn manier* is niet echt toegankelijk. 10 uur per video is echt niet de moeite waard om te gaan doen als leraar. Ik doe dit omdat animatie, VFX/SFX en film mijn hobby is.


Op de OMO-ICTO dag komen leraren kennis maken met Flipping the Classroom. De doelgroep voor video-productie is klein, daarom heb ik een ander interessant onderwerp: edmodo.

Delen is het nieuwe leren & expertise delen is het nieuwe professionaliseren!

| Leraar natuurkunde | vmbo-TL | 2College Jozefmavo |